Animeji

Re:Zero, BokuMachi in ekspozicija pripovedovanja zgodbe


Kaj imata Re:ZERO in Boku Dake ga Inai Machi skupnega? Ne opirata se na podrobnosti.

Če obstaja pripovedovalno orodje, ki ločuje animeje od ostalih medijev, moramo najprej zagotovo pomisliti na ekspozicijo oz. razlago stanja. Najsi jo podaja nevtralen pripovedovalec ali, še pogosteje, vsevedni izkušeni opazovalec, ki poučuje nevednega novinca, sta anime in manga iz podajanja velike količine zahtevnejših informacij na prebavljiv in zabaven način ustvarila pravo umetnost.


Dober učitelj naredi veliko razliko

Tovrstna metoda je prerasla v neizogibno nujnost za mangake (avtorje mang), ki ustvarjajo vedno več zahtevnejših in globljih del, saj se na trgu uspešno spopadajo z ustaljenimi žanri kot so šport, namizne igre, kuharske zgodbe in srednjeveška okolja. Ogromno razlage terjajo tudi mnoge nove, fantazijske povesti, ki vključujejo kompleksen sistem magije in skoraj znanstveno postavko pravil.


Izkušen glas in krvavi prst zelenca

Znanstveni sistemi magije so privedli trumo novih okolij, mnogo raznolikejša od homogene zahodne fantazije in znanstvene fantastike. Povezovanje naprednih konceptov z določeno aktivnostjo, ki nosi odlično zgodbo, se je izkazalo za dober recept pri pripravi uspešne mange in nemalokrat navdihuje zanimanje za ukvarjanje z vsebinskim dogajanjem, kot v primeru Inoue Takehikovega Slam Dunka ali Hotta Yumijinega Hikaru no Go.


Subaru naj se drži namiznih iger

Kot vsako orodje, ima tudi ekspozicija omejitve. Kakor kladivo ni najboljša pomoč pri spomladanskem čiščenju, tudi ekspozicija deluje proti vašim željam, ko želite povedati zgodbo iz stališča likov, ki imajo zelo omejeno znanje o dogajanju. Letos smo uvideli dva presenetljiva hita, ki sta zapolnila prav ta nišni žanr. Čeprav nista misterija v pravem pomenu besede, imata BokuMachi in Re:ZERO podobno sestavo, ki vas zadržujeta v glavi glavnih junakov, medtem ko počasi pritakata informacije skozi aktivno razkrivanje neznanega. Poslužujeta se filozofije pripovedovanja “prikaži s sliko, ne besedo” in sprejemata modre odločitve pri razkrivanju skrivnosti, saj ne potrebujejo dodatne razlage.


Preprosto, a srce parajoče

Satoru iz animeja BokuMachi ima moč, ki pošlje njegov um v pretekli čas. Podrobnosti te sposobnosti niso nikoli razkrite. To je genialno iz dveh razlogov. Ta mehanizem je povsem nepomemben za zgodbo, ki jo pripoveduje BokuMachi. Satoruja bi lahko v 10-letno telo povrnila katera koli nadnaravna danost, toda njegovi cilji bi ostali enaki. Držanje gledalcev v nevednosti dodatno ojača zlovešče ozadje zgodbe. Še več, ta dinamika Yashira, glavnega antagonista zgodbe, predstavi še strašljivejšega, saj postavi vprašanje, ali je njegova samooklicana sposobnost videnja posameznikovega izteka življenja pravzaprav edinstvena ali je le način s katerim racionalizira objektivno neracionalno odločitev, da bo ubil nedolžnega otroka.


Prosim, ne daj mu nadnaravnih moči

Poleg strmega naraščanja negotovega ozračja, bi nas raziskovanje ozadja Satorujeve moči povleklo stran od njegovega trpljenja. Čeprav se zaveda, da je njegova moč edinstvena in nenavadna, dobite občutek, da nikoli ne išče njenega izvora. Zakaj bi ga? Sposobnost nosi že nekaj časa, nemogoče je dokazati njen obstoj ostalim in morda se njemu zdi kot neločljiv del življenja. Lahko bi rekli, da je moč sila usode, ki ga vleče proti trenutku, ko mu ni uspelo izvesti zadanega cilja, toda Satoruju se morda ne zdi nič bolj nenavadna kot zarasli prsti na nogah.


To je tudi dobra tema za začetek pogovora

V primeru animeja Re:ZERO se zdi, da bo nekoč pojasnjeno, zakaj se je Subaru znašel v novem svetu in od kod prihaja njegova moč “povratek po smrti”, toda serija je jasno napovedala, da ne bo skrivnosti razkrivala prav nič hitreje kot lupljenje čebule po plasteh. V zgodbo je bila celo namenoma zgrajena navidezna pregrada, ki onemogoča njeno razkritje. Do sedaj smo izvedeli, da je Zavistna čarovnica najverjetneje sokrivec, kar je Subaru spoznal na mukotrpen način, skozi ponavljajoče boleče smrti. Na pogled je moč zunanjega izvora, zato ima Subaru še razlog več za spraševanje o njenem viru in hkrati gledalcu postavlja na misel, kolikšno je največje število oživitev in ali imajo njegova dejanja vpliv na to. Negotovost ga postavlja v čevlje golega moža, ki ne razume sveta okoli sebe in mora brez predznanja sprejemati kočljive odločitve, ki odločajo o življenju in smrti.


Kako preživeti izkušnjo krute smrti za telebane

Obe seriji izstopata, ker se s Satorujem in Subarujem poistovetimo. Kljub različnima osebnostima, predstavljata prvinski izgled človeškega stanja na robu obupa. Satorujev lik je na začetku zgodbe BokuMachi poosebitev obžalovanj, ki jih dnevno čutimo zaradi sprejemanja napačnih odločitev in izgubljenih priložnosti. Subarujev napor pri iskanju prijateljev in ohranjanje upov v težkih časih je domače za vsakega posameznika, ki se je srečal s človeškim bitjem. Njuni napori so zelo resnični. Zgodba je očarljiva, ker si delimo Satorujeva obupna prizadevanja, da spremeni preteklost in reši Kayo, vključno s čustvenim nabojem privlačnosti, obžalovanja in pomilovanja, ki jih čuti do nje. Delimo si Subarujevo odločenost, da osvoji Emiliino naklonjenost in cenimo njene vrline, ki ga prvlačijo, medtem ko izkušamo njegovo razočaranje po nenehnih povratkih. Gledalčevo poistovetenje stanja uma z glavnima junakoma je ključ do občutenja njunih osebnih izkušenj.


Zadovoljstvo in olajšanje lahko podoživite z zgornjo sliko

Seriji se razlikujeta po obsežnosti zgodbe. BokuMachi je kratka in jasna zgodba, ki obsega osem zvezkov mang ter se odvija v poznanem okolju. Razen Satorujeve posebne nadarjenosti in zgodovinskih zapisov umorov v njegovem domačem mestu ne najdemo mnogo postavk, ki potrebujejo dodatno razlago. Re:ZERO je sestavljen iz osmih lahkih novel in je v zgodbo že vključil povsem nov svet, magijo in zmajska bitja. Ni nam potrebno posebej poudariti, da Subarujeva zgodba potrebuje precej več razlage, ki razloži kontekst dogajanja. Toda tudi tu drži enaka filozofija. O zabavnih rečeh kot so zakletstva izvemo v istem trenutku kot Subaru in razkrivamo, zakaj obstajajo, kako delujejo, od kod so se pojavila, in sicer skozi številne boleče smrti. Obenem uživamo v Subarujevi zmedenosti in paranoji, ko se zbudi in izve, da je oživel.


Njegova mentorica ni motivacijske vrste

Ker gledamo v svet skozi oči protagonista, pisatelja nista obremenjena s pripovedovanjem zgodbe in razlago dejstev ter imata zato več svobode pri igranju z zabavnejšim naborom orodij. Ker imata venomer na voljo gospo Ekspozicijo, se gledalec nikoli ne navadi na skoraj brezumno podajanje podatkov. Prisiljen je aktivno iskati vsakršno sled do cilja.


Včasih lahko skodelica čaja pove več kot tisoč besed

Ponovimo, da je ekspozicija fantastično orodje za podajanje zgodbe in mnoge naše najljubše serije ne bi bile enake brez nje. Toda vmesni premori morda ne bi bili le pametni iz pogleda pisatelja, saj mu ponujajo dinamično okolje, temveč ustvari katarzno izkušnjo za gledalca. Lahkomiselne serije, ki ne zahtevajo nasičenih scenografij so prav zabavne, toda občasno se moramo usesti in prepustiti toku zgodbe, ki išče našo razlago in nam po uspešnem ugotavljanju ponuja občutek zadovoljstva. Prav to je postavilo BokuMachi in Re:ZERO na vrh lestvic priljubljenosti, ne le doma, temveč tudi v tujini, saj je težnja v iskanju novega in neznanega skrita v vseh nas.


Vdihnite čudovit občutek novega dosežka